Her kan du læse vigtig information om det at være kunde hos os.
Er du i tvivl om noget, er du altid velkommen til at kontakte os.
Om Privatsikring
Selskabet bag din forsikring er Forsikringsselskabet Privatsikring A/S, CVR-nummer 25071409, Midtermolen 7, 2100 København Ø, Danmark.
Vi er under tilsyn af Finanstilsynet.
Din forsikringsaftale
Når du får tilbud eller køber dine forsikringer, giver du forskellige oplysninger til os, fx om tidligere skader i et andet forsikringsselskab. Du har fået din forsikring eller dit tilbud på baggrund af disse oplysninger. Har du givet os forkerte oplysninger, kan det få betydning for din dækning og erstatning af en skade. Opdager du fejl i de oplysninger, du har givet os, skal du straks fortælle os det.
Hos os får du rådgivning, forsikringspolice og betingelser på dansk. Vores forsikringsaftale hører under dansk lovgivning.
Årsoversigt
For at sikre dig det bedst mulige overblik over dine forsikringer, sender vi dig en gang om året en samlet oversigt. Er der andre i din husstand, der har forsikringer hos os, sender vi en årsoversigt direkte til dem.
Digital kommunikation via e-Boks
Vi tilmelder automatisk vores kunder til at modtage digital post fra os i e-Boks, hvis vi ikke har aftalt andet. Du vil derfor modtage de fleste dokumenter fra os i din e-Boks, mens enkelte dokumenter kan komme med almindelig post.
Risiko for dobbeltforsikring
Vær opmærksom på risikoen for dobbeltforsikring, fx:
- Elektronikdækning. Skader på elektroniske apparater kanvære dækket både af din almindelige indboforsikring, en særlig elektronikdækning, garantiforsikringer, du har købt sammen med apparaterne, og en forsikring via dit betalingskort.
- Rejseforsikring. Skader opstået under rejser kan også være dækket delvist af en forsikring via dit betalingskort.
- Husforsikring. Skader på glas og sanitet kan også være dækket af din indboforsikring.
- Indboforsikring. Skader på glas og sanitet kan også være dækket af din husforsikring eller – hvis du bor til leje – af ejerens bygningsforsikring.
Opsigelse af dine forsikringer
Du kan gratis opsige dine forsikringer til hovedforfald med en måneds varsel. Forfaldsdagen står i forsikringspolicen. Mod et mindre gebyr kan du også opsige dine forsikringer med 30 dages varsel til den 1. i en måned. Benytter du dig af denne mulighed inden for det første år af forsikringen, koster det endnu et gebyr.
Se gebyrerne øverst her på siden.
Reglerne for opsigelse gælder ikke ejerskifteforsikring. Du kan opsige Lønsikring med 30 dages varsel til den 1. i en måned, uden at det koster gebyr.
Fortrydelsesret
Du har 14 dages fortrydelsesret. Vi regner fristen fra den dag, du har fået policen og forsikringsbetingelserne og er blevet informeret om forsikringens væsentligste forhold. Har du fx fået police og forsikringsbetingelser den 1. i en måned, har du frist til og med den 15. i samme måned.
For bygningsbrandforsikringen er fortrydelsesretten begrænset af lov om finansiel virksomhed § 60. Du skal inden for 14-dagesfristen dokumentere, at bygningsbrandforsikringen er tegnet med tilbagevirkende kraft i et andet selskab.
Hvis du senere udvider forsikringen
Ønsker du senere at udvide forsikringen med nye dækninger, vil fortrydelsesretten og fristen på 14 dage også være gældende – dog kun for udvidelsen.
Hvordan fortryder du?
Inden fortrydelsesfristen udløber, skal du fortælle os, at du har fortrudt aftalen. Du skal skrive det i et brev eller en e-mail, som skal være sendt inden fristens udløb. Vil du have bevis for, at du har skrevet til os til tiden, kan du fx sende brevet anbefalet og gemme kvitteringen.
Provision
Når Privatsikring sælger forsikringsprodukter, giver vi provision til de involverede medarbejdere og/eller til pengeinstituttet. Bliver forsikringsprodukterne solgt gennem dit lokale pengeinstitut, giver vi provision til pengeinstituttet. Ønsker du oplysning om provisionens størrelse, skal du kontakte dit lokale pengeinstitut. Er du ikke tilknyttet et lokalt pengeinstitut, kan du kontakte Privatsikring.
Forsikringsagent for Privatsikring A/S
Dit pengeinstitut virker som forsikringsagent for Forsikringsselskabet Privatsikring A/S. Pengeinstituttet er optaget i det officielle agentregister, som du kan finde på forsikringogpension.dk.
Skatter, afgifter og gebyrer
Ud over prisen på selve forsikringen kan vi opkræve gebyrer for andre serviceydelser. Herudover er der en række lovbestemte bidrag, som alle forsikringsselskaber skal opkræve, fx skadesforsikringsafgift, miljøafgift og stormflods- og stormfaldsbidrag. Du kan se de aktuelle gebyrer og priser øverst her på siden. Eventuelle ændringer står på hjemmesiden mindst en måned før, de træder i kraft.
Behandling af personoplysninger
Privatsikring er dataansvarlig for de personoplysninger, som vi behandler om dig. Disse personoplysninger omfatter almindelige personoplysninger, fx identifikations- og kontaktoplysninger. I visse tilfælde behandler vi også særlige personoplysninger, fx oplysninger om dit helbred og medlemskab af fagforening. Vi behandler dine personoplysninger for at kunne administrere din forsikring, fx for at kunne beregne din forsikringspris, udbetale erstatning til dig ved en skade samt for at gennemføre analyser og statistiske beregninger.
På vores hjemmeside privatsikring.dk/persondata kan du læse vores privatlivspolitik. Her kan du få flere oplysninger om, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Du kan blandt andet læse mere om, hvilke personoplysninger vi anvender til forskellige formål, hvilke parter vi deler dine personoplysninger med, og hvilke rettigheder du har i forhold til dine personoplysninger. Hvis du ikke har adgang til internettet, kan du ringe til vores kundeservice på telefon 70 11 17 07.
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på e-mailadressen dpo@privatsikring.dk.
Klagemuligheder
Vi bestræber os altid på, at vores kunder får en god og korrekt rådgivning og behandling. Vi kan dog desværre ikke helt undgå, at vi i visse tilfælde bliver uenige med kunden om, hvad kunden er berettiget til eller kan forvente.
Bliver du uenig med os om forsikringen, kan du klage til vores klageansvarlige enten i et brev att. Privatsikrings klageansvarlige eller på klageansvarlig@privatsikring.dk. Bliver problemet ikke løst på den måde, kan du kontakte: Ankenævnet for Forsikring, Østergade 18, 2. sal, 1100 København K, ankeforsikring.dk.
Du skal sende din klage til ankenævnet på et særligt klageskema, og du skal betale et gebyr. Klageskema og girokort får du hos ankenævnet.
Garantifond
Vi er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber, der dækker krav om forbrugerforsikringer i Danmark, hvis vi som forsikringsselskab går konkurs.
Kontakt
Har du spørgsmål til din forsikring eller brug for mere rådgivning, er du velkommen til at kontakte os på:
Forsikringsselskabet Privatsikring A/S
Gammel Kongevej 60
DK-1790 København V
CVR 2507 1409
Tlf.: 70 11 17 07
privatsikring.dk/kontakt