Du er blevet snydt – hvad gør du?
Det kommer an på hvilken af de førnævnte typer snyd, der er tale om. Har du afgivet dine betalingsoplysninger efter at have modtaget tvivlsomme mails eller lignende, skal du snarest muligt kontakte dit pengeinstitut, så du kan få stoppet brugen af dine kort og konti.
Har du bestilt varer, men ikke modtaget dem, skal du som nævnt kontakte webbutikken som det første. Kan du ikke komme igennem, og har du mistanke om svindel, skal du have fat i pengeinstituttet, som kan forfølge sagen.
Har du bestilt varer, men modtaget forkerte eller defekte varer, skal du også her kontakte webbutikken som det første. Du har 14 dages fortrydelsesret ved onlinekøb og 2 års reklamationsret.
Du kan sikre dig ekstra dækning
Når det gælder snyd med betalingsoplysninger, er du bedst stillet, hvis du betaler med kreditkort og ikke Dankort. Brug derfor Visa-delen af dit Dankort eller dit Mastercard, når du bestiller.
Vælger du for eksempel et LOPI Mastercard Guld eller Platinum, får du 60 dages dækning mod ran, tyveri og fysiske skader af varen og udvidet reklamationsret på fem år i stedet for to år mod funktionsfejl. De ekstra tre år er med afskrivning.
Man kan også sikre sig mod skader, når man for eksempel køber elektroniske produkter på nettet.
Ved at tilkøbe en Elektronikdækning, er du dækket ved pludselige skader og funktionsfejl, indtil de købte elektroniske produkter er fire år gamle. Derudover kan du også vælge Plusdækningen, der dækker andre ting end elektronikprodukter mod pludselige skader. Begge dele fås som tilvalg til vores almindelige indboforsikring.
Læs mere om indboforsikring